Na NightArtovi strani smo odprli novo rubriko Ptice selivke. Čez Slovenijo potekajo tri od štirih selilnih poti, vsaj za ptice, a pozornemu bralcu ne bo ušlo, da to ni ornitološki kotiček, kjer bi frčalo naokoli perje. Ako bi to bil, bi vam predstavili rdečo drozgo ( Turdus rufiventris ), ki je nacionalna ptica Brazilije in bojde preseneti po barvi svojega perja in po svoji melodični pesmi.
Za vas smo izbrali nekaj zgodb mlajših zdomcev, ki so vsaj za nekaj časa izstopili iz obrisov zemljevida v obliki kokoške in se naselili znotraj neštetih vijug zemljevidov širnega sveta, bodisi zaradi študija, iskanja službe, ožemanja svojih misli, pobega iz jeklenega objema monotonije in še bi lahko naštevali.
V prvi zgodbi vam predstavljamo Alenko Gomboc, ki si je poiskala nov dom v daljni in eksotični Braziliji, pred tem je živela daljši čas v Veliki Britaniji. Z Alenko smo se pogovarjali na daljavo, v nadaljevanju sledi zapis v obliki intervjuja.
NightArt:
Mi lahko poveš, zakaj si se odločila, da se iz Londona preseliš v Rio de
Janeiro?
Alenka: It’s a no brainer, poletje, ki traja celo leto, I
was sold. London mi ni odgovarjal že kar nekaj let in Brazilija je bila
pozitiven premik v smeri lifestyla, ki ga hočem živeti. London je bil pravo
mesto za študij in za zagon kariere, kasneje me je vedno manj zanimal. Po drugi
strani se je zelo spremenil tekom desetih let, ki sem jih preživela tam. Na
začetku mojega bivanja so bili tam squaterji, Brixton je bil še nevaren, dalo
se je kupit ponarejeno podzemno karto… a po tem, ko so London “spucali” je
izgubil velik del svojega čara. Začela se je intenzivna gentrifikacija, praktično
vsi kul predeli/klubi so pričeli izgubljati originalno publiko. Folk, ki
je prvotno ustvaril kul sceno pa se je porazgubil. Da ne zgubljam besed o
kapitalistih, ki so potem kupili te kul place in si jih mi, ljudje iz scene ,
nismo več mogli privoščiti.
NightArt:
Tvoj prvi vtis mesta Rio de Janeiro v primerjavi z Londonom. Stične točke
metropol in njune najočitnejše razlike.
Alenka: Nobenih stičnih točk. Mesti sta si galaksije vsaksebi.
NightArt:
Kaj pa razlike, ki si jih opazila v načinih preživljanja prostega časa in v
večernih izhodih. Za London in Veliko Britanijo nasploh velja, da mladi in
mladi odrasli veliko in prekomerno pijejo?
Alenka: Spet, ni primerjave. Tukaj, v Braziliji, seveda ljudje
tudi pijejo, ampak potem plešejo, se poljubljajo, seksajo, medtem, ko se ga Britanci
nežgejo, zblodijo, pobruhajo ceste, pojejo kebab, se oblečeni zvrnejo v
posteljo in pijani zaspijo.
NightArt:
Imaš občutek, da tudi v Braziliji velike prelomnice v življenju posameznika,
kot so rojstvo otroka, krst, matura, poroka in pogreb zaznamuje uživanje alkohola,
kot je navada v Sloveniji?
Alenka: Nisem bila na nobenem od naštetih dogodkov do zdaj,
ampak sem prepričana, da ja.
NightArt:
Kakšno je nočno življenje v Braziliji, v Riotu? Žurajo bolj na prostem, v
klubih, na privat zabavah?
Alenka: Za vsak okus se nekaj najde. Je pa veliko zabav na
prostem in zastonj eventov, ki jim rečejo 0800. Veliko se dogaja,
lahko si na žurih od ponedeljka do ponedeljka, od sambe, funk-a, hip hopa,
reggae-ja.
NightArt:
Se danes še kdo spominja revolucionarnega kulturnega gibanja Tropikalije in v
koliko, če sploh, pušča stopinje v življenju Brazilcev danes?
Alenka: Mislim, da ga mlade generacije ne poznajo več kot
toliko oziroma ne govorijo o referencah, ki bi jih jemali iz tega gibanja.
Ampak ozreti se je potrebno zgolj na carioca modo (carioca se
rece tistemu, ki je iz Ria) z vsemi pisanimi tropskimi vzorci in takoj na
površje priplavajo reference iz Tropikalij, ki se zraščajo z današnjim časom.
Seveda se izvajalci iz tistih časov še
vedno intenzivno vrtijo med mladimi in starimi. To so Caetano Veloso, Gilberto
Gil, Jorge Ben…
Sicer pa nisem opazila posebnih posledic
Tropikalije, ampak jaz to težko ocenim, bi morali vprašati nekoga, ki je živel
v tistih časih. Takratno gibanje je bilo odraz militarističnega
političnega sistema, danes je Brazilija demokratična država, ki pa se nevarno
nagiba k militarizmu, tudi s pomočjo predsednika Jaira Bolsonara.
NightArt: Kako se je spremenil vsakdan in nočno življenje v času, ki ga
zaznamujejo okužbe s koronavirusom?
Alenka: Bari so po večini zaprti, čeprav je en pred mojo
bajto, ki je odprt 24 ur na dan, tam pa se zbirajo največji čudaki in
konzumerji kokaina. Praviloma bi morali biti zaprti, ampak to je eno izmed lic
Brazilije! Policisti se vozijo mimo, a ne ukrenejo nič, lahko, da so na
plačilni listi istega lokala in pogledajo proč. Mir v lokalih se lahko kupi.
Večina lokalov pa je zaprtih in s tem je vso
nočno življenje v Riu ustavljeno. Je pa
virus le še bolj kriče izpostavil problem radikalne socialne neenakosti.
NighArt:
Kakšno glasbo poslušajo mladi, rap, reggae, domače izvajalce ali uvoz iz
Zahoda?
Alenka: Veliko trapa, no vsaj tisti, ki jih jaz poznam in
brazilski funk.
NightArt: Kakšna besedica o žurih v favelah. So to žuri za »insajderje«, jih spremljajo droge?
Alenka:
Ja, itak jih spremljajo. “Baile funk” je organizairan predvsem, da se v faveli
proda čim več drog. Pa da ga žurajo, seveda.
Tam imaš lepo postavljeno mizico z
vsemi drogami in si kupiš kar poželiš od tipa s puško v
roki in to je to, normalno, hehehe. Ponavadi na teh žurih ni kakšne
pretirane panike, folk načeloma spoštuje nenapisana pravila obnašanja. Lahko se
pa hitro zakomplicira, če se slučajno spogleduješ ali še huje, zapleteš z
dilerjevo punco. In ni vedno enostavno razbrati, katera punca paše k dilerju,
sploh, če se sladko spogleduje s tabo. Naslednji velik prekršek, ki ga zelo
težko oprostijo, je kraja v faveli. Če najdejo ukradeno stvar pri tebi te po najslabšem scenariju ubijejo, ali pa pošteno
prebutajo in zaključiš večer v bolnišnici. Sicer pa ni problema, če se
lepo obnašamo. No ja, samo še en mičken problem je, če se policija odloči
za napad na dilerje ravno v času poteka baile funka in se lahko nepričakovano
znajdeš sredi bojišča in streljanja. Vse zgoraj omenjeno ni plod pretiravanj.
Pač pa gola dejstva.
NightArt:
Kakšna je politika države na področju prepovedanih drog in alkohola?
Alenka: Alkohol nima nobene prepovedi, droge pa so seveda
prepovedane, ampak jih, tako kot marsikje, vsi uporabljajo. Predvsem se kadi
ogromno trave. Skoraj vsi, ki jih poznam, uživajo velike količine
trave in ni večjih odstopanj med mladimi, starimi, odvetniki in prebivalci
favel, konoplja je prisotna povsod.
S kokainom je druga zgodba, večina na odvisnike od kokaina gleda zviška.
NightArt: Morda veš, če tudi v Braziliji deluje kakšna organizacija
sorodna DrogArtu?
Alenka: Mislim, da ne.
NightArt:
Je Rio v nočnem času varna prestolnica?
Alenka: Niti slučajno, ampak se tega navadiš. Tudi čez
dan v Riu ne hodiš z zlatimi verižicami okoli vratu in podobno, saj si lahko
hitro tarča spretnih roparjev. Navadiš se, da odhajaš ven »materialno
prečiščen«. Ko greš ven ali pa se vračaš iz žura in greš na avtobus, taksi, prosiš angela
varuha in boga, da te čuva. Takšne priprošnje bogu gredo Brazilcem zlahka z
jezika. Vsi ves čas omenjajo Boga, da smo v božjih rokah, bog ve, bog se ne
zmoti, bog me čuvaj. Lahko pa vedno pokličeš Uber.
NightArt:
Bi rekla, da imajo mladi kakšno formulo za dober žur?
Alenka: Brazilci sami, takšni kot so, so formula za žur, ki jim je v krvi. Kdorkoli
pride živet ali samo obišče Brazilijo, po-ve, da tako, kot ga žurajo Brazilci,
ga nihče drug.
NightArt: Obstajajo avtonomne cone, klubi, kjer se odvija paralelno nočno življenje v prestolnici? Kaj podobnega naši Metelkovi…
Alenka: Hmm, da razmislim, avtonomni žuri so v favelah in ne vem, če je to prava primerjava. Mislim da ni takšnih con.
NightArt:
So sodobne tehnologije načele nočno življenje v Riotu?
Alenka: Ah, ne, nikakor.
NightArt:
Ali še živi kult negovanja lepega telesa?
Alenka: Na vsak način. Mislim, da se skrb za lepo telo
veže na dejstvo, da je 365 dni v letu poletni čas. Ta kult je najbolje
zasledovati na Južni Coni Ria (Zona Sul). Gre za predel ob morju, ki ga
poseljuje srednji, premožnejši razred. Takšnih teles v Sloveniji ne vidiš, hahaha. Vsi
se aktivno ukvarjajo s športom.
Odkar sem v Braziliji sem začela trenirat Jiu
Jitsu, kikboksing, surfanje, fitnes. Veliko časa preživim na kolesu, ko dirjam
vzdolž plaže, sem in tja, pestro je.
NightArt: Vso srečo in obilo novih izzivov ti želim.
Alenka: Hvala, se vidimo v Riotu.
TEKST: Lucija Golčer
FOTO: osebni arhiv Alenke Gomboc